بسیج سازندگی ناحیه چناران

طبقه بندی موضوعی

تولید اسانس طبیعی فرصت سرمایه گذاری مناسبی است. تولید اسانس گیاهی با استفاده از فناوریهای نوین یک خلق ارزش واقعی است.  کشور ما ذخایری غنی از گیاهان دارویی دارد که می‌تواند منبع درآمدی مطمئن و پایدار برای بخش قابل توجهی از مردم باشد. با تولید این محصول، جوهر اصلی گیاه و طبیعت در اختیار مردم گذاشته می شود که با این کار بهترین راه استفاده سریع، مؤثر و اقتصادی از گیاه معطر و در قلمرو دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی صورت می پذیرد و در عین حال مردم را از مصرف مواد شیمیایی مشابه و مضر بی نیاز می کند.


این طرح علاوه بر اشتغالزایی از درآمد مناسبی نیز برخوردار است.


 


 معرفی محصول

 

اسانس ها یا روغن های اساسی Essential Oil)) ترکیبات روغنی فرار هستند که از بخش های مختلف گیاهان معطر مانند برگ، پوست، گل، میوه، دانه و ریشه گرفته می شوند.

 

ضرورت اجرای طرح

 

در ایران بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که زاییده وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی در کشورمان است، اما این استعداد طبیعی تاکنون بدرستی مورد استفاده قرار نگرفته چون صنایع تبدیلی و تکمیلی بویژه صنایع اسانس‌گیری در کشور ما آن طور که باید، رشد نکرده است.

 

این در حالی است که در دنیای پیشرفته امروز، اسانس‌ها منبع درآمد باارزشی هستند که اگر قرار باشد ما هم در این عرصه رقابتی قرار بگیریم، باید از روش‌های سنتی اسانس‌گیری ـ که قابلیت رقابت را از محصولات ما در بازارهای جهانی می‌گیرد ـ دست برداریم و به سمت فناوری‌های جدید برویم.

 

 کاربردهای محصول

 

اسانس‌های گیاهی کاربردهای زیادی در دنیای امروز دارد؛ این اسانس‌ها به عنوان ماده نگهدارنده، طعم‌دهنده و عطردهنده طبیعی در صنایع غذایی، ماده معطر در صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی و پیش ماده مورد نیاز بسیاری از صنایع شیمیایی مثل حشره‌کش‌ها به کار می‌روند، ضمن این‌که از آنها در تهیه انواع داروهای پزشکی و دانش آروماتراپی (عطر درمانی) نیز استفاده می‌شود.

بر همین اساس می توان اسانس ها را نسبت به موارد کاربرد آنها به گروه های زیر تقسیم نمود:

 

 ۱- اسانس های صنایع غذایی و دارویی

۲- اسانس های صنایع بهداشتی و پاک کننده

۳- اسانس های صنایع آرایشی، عطر و ادکلن

 

روش تولید

 

روغنهای اسانسی در برگها و گلها ؛ پوست و ساقه ؛ بذرها و میوه ها ؛ چوب و ریشه ها و ساقه های زیر زمینی و در برخی از گیاهان در صمغ روغنی یافت میشود .

 

روش‌های استخراج اسانس با توجه به نوع گیاه، نوع اسانس و کیفیت مورد نظر در اسانس‌گیری متفاوت است. برای استخراج اسانس از روش‌هایی چون تقطیر با بخار آب، استفاده از حلال‌های شیمیایی، پرس سرد، استفاده از فشار بخار آب، گاز دی‌اکسیدکربن، آب جوش و خلا و… استفاده می‌شود.

 

از نظر فنی، روش آب جوش و خلا برای اسانس‌گیری از بسیاری از گیاهان دارویی مناسب است چون با این روش هم کیفیت اسانس به دست آمده مطلوب است و به علت ایمنی بیشتر، برای مشاغل خانگی نیز توصیه می‌شود.

 

  • عارف عباسی

نظرات (۱)

خیلی خوبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی